اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

روند معیوب| سرگردانی مستأجران؛ مردم در «فارس‌من»: بانک‌ها اعتباری برای پرداخت وام ودیعه ندارند!

پویش‌های متواتری برای گلایه از وام ودیعه مسکن در «فارس من» ثبت شده است. این گزارش بررسی همین روند معیوب است.

روند معیوب| سرگردانی مستأجران؛ مردم در «فارس‌من»: بانک‌ها اعتباری برای پرداخت وام ودیعه ندارند!

به گزارش خبرگزاری فارس، دریافت تسهیلات ودیعه مسکن در ایام کرونا از سال گذشته در سامانه جامع اقدام ملی مسکن آغاز شد. براساس این طرح، مستأجرانی که شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه را داشتند می توانستند به این سایت مراجعه و اقدام به ثبت نام کنند.

این تسهیلات برای مستأجران تهرانی ۷۰ میلیون تومان، برای کلانشهرهای کرمانشاه، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و اهواز ۴۰ میلیون و سایر شهرها ۲۵ میلیون است. همچنین متقاضیان می‌بایست دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره­ نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری، از شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ باشند.

در این باره، پروانه اصلانی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز ابتدای سال جاری در گزارشی از وضعیت وام ودیعه مسکن کرونایی در سال گذشته گفته است: در سال ۱۳۹۹۹، تعداد ۹۲۰ هزار نفر پیامک تقاضای دریافت تسهیلات ارسال کرده‌اند، ۸۰۵ هزار نفر مشمول بوده‌اند، ۳۳۷ هزار نفر بانک مورد نظر را انتخاب کرده‌اند، ۲۳۱ هزار نفر پرونده در بانک مورد تقاضا تشکیل داده‌اند و نهایتاً ۲۱۴ هزار نفر این وام را دریافت کرده‌اند.

 

تمدید مهلت ثبت نام ودیعه/ مستأجران همچنان سرگردان هستند
پس از اتمام مرحله نخست ثبت نام وام ودیعه مسکن، ستاد ملی کرونا در سوم مهرماه سال جاری مصوبه ای ابلاغ کرد تا طی آن کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان آذرماه ۱۴۰۰ تمدید شود و طی این ابلاغ، بانک‌ها موظفند تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ تسهیلات کمک ودیعه را به مستاجران پرداخت کنند.

اما این تازه آغاز ماجراست، برخی از مخاطبان فارس من با ثبت پویش‌هایی از اشکال در سامانه جامع اقدام ملی مسکن برای ثبت نام وام خبر می‌دهند و برخی دیگر نیز عدم اختصاص اعتبار به بانک‌ها برای پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران، با این حال باید دید روزهای آتی چه تدابیری از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت خواهد گرفت تا این بار کج سرانجام به مقصد برسد. اما شاید مطلوب باشد به روندهای معیوبی که پیش پای مردم  برای دریافت  وام ودیعه وجود دارد بپردازیم:

شرایط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در مناطق شهری کشور در تهران ۷۰۰ میلیون ریال،در سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها ۲۵۰ میلیون ریال است، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند و همچنین دارای اجاره نامه رسمی یا اجاره نامه ثبت شده در سامانه ثبت املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند. از سوی دیگر تاریخ انعقاد اجاره‌­نامه واحد مسکونی می‌بایست بعد از ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ باشد.

پس از پذیرفتن این شرایط، سامانه شما را به صفحه ای هدایت خواهد کرد که در آن کدملی و شماره تلفن همراه را باید ثبت کنید تا بتوانید به مرحله بعدی هدایت شوید. پس از عبور از این مرحله، برای ورود به سایت ثبت کرده اید. پس از این مرحله نیز باید مشخصات متقاضی و افراد تحت تکفل ثبت شود و بعد از آن باید دیگر مشخصات نیز درج شود.

در این بخش که مربوط به صفحه ثبت درخواست وام است باید کد رهگیری محل اجاره، متراژ، نوع ملک، کدملی مالک و... ثبت شود اما مهمترین این بخش موضوع، بانکها و تعیین شعبه بانکها برای دریافت وام است که همین تاکنون پاشنه آشیلی برای مستاجران است.

در واقع در این بخش تنها نام دو بانک ملل و کوثر نمایش داده می شود و مردم نمی توانند تعیین شعبه کنند که این به تبع مشکلاتی را برای مستاجران به دنبال داشته است. با این حال باید مستاجران منتظر بمانند که چه زمانی اعتبار این بانکها افزایش خواهد یافت و می توانند برای ادامه روند ثبت نام دریافت ودیعه مسکن اقدام کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول